(7 april) När två matcher återstår av division 1-serien står det klart att Åstorps PBK (bilden) än en gång vinner serien. Men vilket lag blir tvåa? Höör eller Ängelholm?

Måndagen den 14 april möts Höör och Ängelholm i Lucky Bowl och inför den matchen har Höör tre poäng tillgodo som därefter i sista omgången ska ta sig an Åstorp på bortabanor. Det innebär att Höör vid vinst mot Ängelholm säkrar andraplatsen.

- I så fall en riktigt bra prestation. Det har nämligen varit en minst sagt strulig säsong med mycket skador och sjukdomar som gjort att vi knappt haft samma lag två matcher i följd. Så med bakgrund till detta har vi gjort det strålande, antingen vi blir tvåa eller trea, säger Håkan Andersson i Höörs PBK.

Kamp om andraplatsen i ”ettan” således och så blir det också kring den andra nedflyttningsplatsen. Klippan-1 fick bara en säsong i högsta divisionen, åker nu ut och frågan är vilket lag man tar med sig. Fyra lag är indragna i ”streckstriden”, avgörandet faller förmodligen inte förrän i sista omgången. Blir det Svalöv, Landskrona, Tyringe eller Helsingborg som fåt ta steget ner i division 2? Noterbart är att Landskrona vann division 1-serien förra säsongen (2012-2013), nu riskerar man att åka ur…

En seger för att definitivt säkra nytt kontrakt i division 3 behöver Höör-2 och det bör man klara eftersom man har kvar Klippan-3 (borta) för att sedan avsluta hemma mot jumbolaget Landskrona-3. Två matcher återstår även för Höör-3 och med maximal utdelning mot Ängelholm-8 (borta) och X-Bowl från Båstad (hemma) så kan det sluta i en mycket fin tredjeplats.