Regerande mästare och ”mesta” mästare! Eslöv-1 vann 2023 med trion Göran Ekstrand, Tomas Persson
och Christer
Persson, till höger Ängelholm-1 från segern 2019 med Björn Ohrberg, Hans Roth, Karl-Erik
Måbrink och Janko Krigård.
(Foto: Håkan Andersson)

 

(17 april) Med tre segrar på sju spelade finaler är Ängelholm-1 det mest vinnande laget av ”Alliansmästerskapet” i bowling, tävlingen för 3-mannalag som traditionellt bildar avslutningen på säsongen. Och det började 2017…

Tisdagen den 7 maj kl 14.00 är det finaldags i Olympiahallen i Helsingborg för de 20 bästa lagen från säsongens fem kvaltävlingar. Då är det spel på alla banorna i hallen, det är garanterat hög stämning, då är Ängelholm-1 ett av lagen liksom fjolårsmästarna från Eslöv och där många utmanar till spel över de nio finalserierna. Då är Bengt Jönsson från Bjuv på plats, tävlingsledaren som tillsammans med Håkan Andersson la grunden till tävlingen inför den första finalen i Bjuv för sju år sedan.

Nu spelas det upp till den åttonde finalen med alla tidigare ”mästarlag” på plats, bland dem Grufvan från Bjuv som tog hem säsongens poängbarometer och där den sista finalplatsen hamnade hos Landskrona-2. Ängelholm har kvalat in till finalen med 6 lag och därnäst har Eslöv 4, Landskrona 3, Bjuv 3, Örkelljunga 2 och Helsingborg 2 lag.

Här är alla segrare genom åren:

2017 (spelades i Bjuv) Ängelholm-1 (Björn Ohrberg, Janko Krigård, Anders Lund, Karl-Erik Måbrink)
2018 (Bjuv) Bjuv-3 (Henry Kärrström, Karl-Erik Nilsson, Bo Månsson, Bengt Karlsson)
2019 (Ängelholm) Ängelholm-1 (Hans Roth, Janko Krigård, Karl-Erik Måbrink, Björn Ohrberg)
2020 (Inget finalspel) Grufvan, Bjuv (Henry Kärrström, Karl-Erik Nilsson, Bengt Karlsson, Bo Månsson)
2021 (Inget finalspel) Ängelholm-3 (Bengt Bubach, Lars Pettersson, Roy Larsson, Anders Lund)
2022 (Olympiahallen) Ängelholm-1 (Peter Andersson, Hans Roth, Björn Ohrberg, Karl-Erik Måbrink)
2023 (Olympiahallen) Eslöv-1 (Göran Ekstrand, Christer Persson, Tomas Persson)

Fotnot: Finalspelet 2020 och 2021 blev inställt på grund av pandemin, då utsågs ettan i poängbarometern efter kvaltävlingarna till slutsegrare.