
Två lag plockas bort från division 1-serien Det innebär fyra matcher mindre under
kommande säsongs seriespel för bl.a. Eslöv-1 och Helsingborg-1. (Foto: Håkan Andersson)
(12 juni) Det blir betydande förändringar i Alliansen Ringens seriespel kommande säsong 2025-2026. Efter både kritik, flera förslag och många synpunkter kommer antalet lag i högsta serien, division-1, att ändras, från tidigare 12 lag til 10.
Beslutet fattades vid Alliansens årsmöte på torsdagen i Klippan och föregicks av många inlägg för och emot och där frågan till slut avgjordes med votering. Och då handlade det om oförändrat 12 lag eller styrelsens kompromissförslg med 10 lag samt Landskronaseniorernas förslag att banta till 8 lag. Det blev styrelsens förslag som fick flest röster med 21, för oförändrat antal röstade 15 närvarande medan 8-lagsförslaget samlade två röster.
- Ett bra förslag, det var knappast sportsligt att behålla 12-lagsserien med tanke på den stora skillnaden lagen emellan, matcher med resultat på 20-0 och 19-1 hör inte hemma i högsta serien. Landskronaseniorerna hade hoppats på en ”elitserie” med åtta lag och tre matcher mot varandra, men den förändringen var inte årsmötet mogna för. Men den kommer kanske om några år. Nu ska dessutom de två bästa lagen i division-2 kvala för att gå upp, och det är bra, kommenterar Håkan Andersson på wwww.skanesporten.
Det nya serieförslaget innebär att två lag flyttas ned från säsongen 2024-2025 (Ängelholm-3 och Örkelljunga-1) samtidigt som inga lag från division-2 flyttas upp där Landskrona-1 och Höganäs-1 hade blivit nya division 1-lag om den tidigare indelningen hade varit kvar. I övrigt påverkas hela Alliansens seriesystem av årsmötesbeslutet, från division-2 ned till lägsta serien. Lite justeringar blev det efter omröstning också när det gällde upp- och nedflyttning i division 3, 4 och 5 som innebar att samtliga seriesegrare (undantaget Landskrona-1) flyttas upp en serie,
Säsongen 2025-2026 deltar 65 lag i Alliansens seniorbowling, det är minus ett lag sedan Klippan dragit tillbaka ett lag i lägsta serien.